Brev:
Spiser kun mad han selv kan holde
20. april 2014
Alder:
10 mdr.
Spiser kun mad han selv kan holde
Hej Helen
Min dreng på 10,5 måned vil kun spise den mad han selv kan holde (sådan har det været den sidste måned) end ikke lidt mos på ske vil han have! Han spiser ikke meget og er ikke særligt interesseret i maden, men han får da lidt indenbords.
Dagplejemoderen siger at det er for tidligt at øve at han selv skal spise fordi interessen for mad er så ringe. Han har så travlt med at følge med i ALT omkring ham at han hurtigt mister interessen for maden. Her hjemme vil han kun selv spise og jeg syntes han har bedst af at få lov til at føle og undersøge maden selv, selvom aftensmaden tager 45 min. Fordi han har travlt med alt muligt.
Tidligere ville han gerne tage imod mad på en gaffel når bare han selv fik liv at føre gaflen op til munden, men det vil han ikke længere, nu leger han med gaffel og mad lidt tid inden han smider det ned fra sin højstol med bord. Han har aldrig fået mad på sin egen tallerken, men altid på sit bord, da tallerkene ellers blev tømt med det samme og efter lidt undersøgelse smidt ud over kanten. Det samme gør han med sin mad (fx. Kartoffelbåde og gulerodsstave) når den værste sult er stillet, så bliver der taget en eller to bidder og så ryger det ellers ud over kanten. Vi forsøger at fange ham i det og sige nej og at maden skal op på bordet, men ofte sidder han og kigger en i øjnene med maden i hånden som hænger ud over bordkanten, inden han slipper det.
Jeg er klar over at han er undersøger vores reaktion, men hvordan takler vi bedst denne opførsel og får ham lært at spise selv med gaffel og ske? Eller tror du det er for tideligt, når interessen for at spise ikke er overvældende stor.
Med venlig hilsen
J